هرآنچه باید درمورد پرکردن دندان بدانیم
نوشته شده توسط : نت ابزار

پیش تر نیز گفته شده که پر کردن دندان روشی است که باعث جلوگیری از آسیب های بیشتر به دندان می‌شود. هنگامی که دندانی دچار پوسیدگی، شکستگی و یا ترک خوردگی می‌شود، دندانپزشک با تراشیدن و پر کردن دندان باعث می‌شود تا دندان بیشتر آسیب نبیند.

انواع مواد پر کننده دندان

دندانپزشکان و متخصصان ترمیمی و زیبایی از مواد مختلفی برای پر کردن دندان، رفع ترک و شکستگی دندان ها و احیای آن ها استفاده می کنند. مهم ترین و رایج ترین مواد پر کننده دندان در ادامه توضیح داده شده اند.

کامپوزیت

کامپوزیت یکی از پر استفاده ترین مواد در صنعت دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی است و به تنهایی تعداد زیادی کاربرد دارد. کامپوزیت استحکام زیادی دارد، همرنگ دندان است و ظاهر طبیعی به دندان ترمیم شده می دهد. به پر کردگی با کامپوزیت معمولا پر کردن دندان با مواد همرنگ دندان گفته می شود.

مواد پر کننده کامپوزیتی از حدود 80 درصد نمک سیلیس یا ذرات ریز شیشه و حدود 20 درصد پلاستیک تشکیل شده اند. پرکننده های کامپوزیتی از نظر ابعادی پایدار و کاملاً مشابه پرکننده های سرامیکی هستند. به دلیل زیبایی بالایی که دارند، برای دندانهای قدامی و خلفی مناسب هستند.

همچنین راجع به ایمپلنت دندان بیشتر بدانید

گلاس آینومر

یکی از امروزی ترین روش های پر کردن دندان ها استفاده از سمنت گلاس آینومر است. این ماده پر کننده استحکام نسبتا زیادی دارد اما ماندگاری پایینی دارد. به همین جهت کمتر از آن برای به عنوان پرکردگی استفاده می شود.

از سیمان گلاس آینومر بیشتر برای ترمیم و پر کردن دندان کودکان استفاده می شود. به جز این، برای ترمیم پوسیدگی های جزئی و کوچک گلاس آینومر بهترین گزینه موجود است. سیمان گلاس آینومر حاوی فلوراید است که در طول زمان پر شدن به آرامی آزاد می شود.

همچنین راجع به بلیچینگ دندان نیز بیشتر بدانید. 

طلا

طلا یکی از بهترین مواد برای ترمیم و پر کردن دندان است. هرچند که اغلب افراد ممکن است طلا را به عنوان آخرین گزینه ترمیم دندان در نظر بگیرند، اما بدون شک در شرایط زیر پر کننده های طلا بهترین روش ترمیمی برای دندان ها هستند:

  • زمانی که بیمار به سایر مواد پر کننده حساسیت داد
  • زمانی که بیمار تمایلی به استفاده از آمالگام ندارد یا لثه هایش در برابر این ماده پر کننده مقاومت نشان می دهند.
  • زمانی که فشار و استرس وارد شده بر پر کردگی زیاد باشد و آمالگام یا سایر مواد پر کننده دندان تحمل این فشار را نداشته باشند.

گاهی اوقات پوسیدگی دندان به قدری زیاد است که با مواد پر کننده قابل ترمیم نیست. برای مثال ممکن است بیشتر تاج دندان پوسیده باشد و پس از تراشیدن پوسیدگی تنها بخش کوچکی از دندان باقی بماند.

در چنین مواردی ما نیاز به یک روش دیگر برای ترمیم و احیای دندان داریم. روکش دندان به عنوان آخرین روش ترمیم دندان می تواند به عنوان آخرین و مطمئن ترین روش به کمک ما بیاید تا همچنان دندان را حفظ کنیم و نیازی به کشیدن دندان نداشته باشیم.

سخن آخر

ما در این مطلب سعی کردیم تا شما را با چند تا از مهمترین و معروف ترین مواد پر کننده دندان آشنا کنیم. ولی اگر می‌خواهید تا در این مورد اطلاعات بیشتری به دست بیاورید ما به شما وبسایت خوب پایگاه سلامت دهان و دندان را معرفی می‌کنیم که با مطالعه مقالات این سایت می‌توانید در این زمینه اطلاعات خوبی کسب کنید.





:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: